TTV SLAGVAARDIG

TAFELTENNISVERENIGING RHEDEN

Oprichting en de totstandkoming

TTV Slagvaardig is opgericht in 1972. Voor die tijd werd er echter al getafeltennist in Rheden, namelijk onder de naam RAS (Rhedense Algemene Sportvereniging). Dat was een overkoepelende sportvereniging waar meerdere sporten werden uitgeoefend, zoals ook zwemmen en turnen. RAS bleef echter op 30 leden hangen en er was geen jeugd. Dat had er wellicht mee te maken dat in een café werd gespeeld. In 1969 kwam er een samenwerking tussen de bedrijfsvereniging Thomassen en RAS en verhuisde men naar de kantine van Thomassen. Binnen de kortste keren had men 40 jeugdleden en groeide ook het aantal senioren. Omdat er maar op twee tafels gespeeld kon worden werd het te druk, en was RAS alleen nog welkom als er recreatief gespeeld zou worden.

Met zeven personen vond men uiteindelijk een andere speellocatie in het Klokhuis aan de Massenweg. Daar werd de nieuwe vereniging TTV Slagvaardig opgericht door Wil ten Bras. Het ledenaantal liep al snel omhoog, zodat wederom naar een andere locatie moest worden uitgeweken. Er werd verhuisd naar de kantine van Worth Rheden, daarna naar de sportzaal van de LTS, vervolgens naar het NHV gebouw om uiteindelijk weer terug naar de sportzaal van de LTS te keren. Het verhuizen hield dus niet op.

Een aantal jaren later kwam de noodwinkel aan de Haverweg leeg en werd door TTV Slagvaardig betrokken. Na een aantal jaren met veel plezier daar gespeeld te hebben kwam helaas het bericht dat er gebouwd ging worden op die locatie. TTV Slagvaardig moest weer op zoek naar een nieuwe plek, maar gelukkig wilde de gemeente ons steunen met 60.000 gulden startgeld. Na nog flink wat getouwtrek voor het vinden van de juiste locatie, werd eind 1980 uiteindelijk door Wil ten Bras de eerste steen gelegd van het huidige pand aan de IJsselsingel. De feestelijke opening was op 11 juli 1981, waarna het ledenaantal van TTV Slagvaardig flink omhoog schoot!

In de vele jaren die volgden heeft TTV Slagvaardig genoeg sportieve successen gekend. Zo is het eerste herenteam in het verleden uitgekomen op het Hoofdklasse niveau (nu te vergelijken met de 2e divisie). In een meer recenter verleden is het eerste jeugdteam van TTV Slagvaardig uitgekomen op het hoogste jeugdniveau, namelijk in de Kampioenspoule. Twee van deze jeugdspelers, Remco van Domburg en Rik de Boer, zijn nog steeds actief voor de club en vertegenwoordigen nu het eerste herenteam. Naast deze sportieve successen in het koude Nederland is TTV Slagvaardig ook goed vertegenwoordigd onder de zon: oprichter Wil ten Bras schittert nog jaarlijks op een tafeltennistoernooi in Lloret de Mar, vergezeld door clubgenoten Werner Abeleven en Roel van de Steeg.

En niet te vergeten dit jaar bestaan we alweer 50 jaar!

Club informatie

IJsselsingel 3